معرفی منابع معتبر علمی جست و جو (بخش دوم)

منابع علمی جست و جو

مقدمه

یکی از دغدغه های دانشجویان به خصوص دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دسترسی به منابع علمی جست و جو مناسب برای تحقیق و پژوهش بوده است. امروزه برای سهولت دسترسی به منابع تحقیق از منابع علمی الکترونیکی استفاده می شود. منابع علمی جست و جو الکترونیکی تحت عنوان پایگاه های اطلاعاتی، پایگاه مقالات علمی ،سایت مقالات انگلیسی ،سایت مقالات علمی و یا Information Databases شناخته می شوند. از منابع علمی الکترونیکی معتبر می توان به سایت های علمی دانلود رایگان کتب، مقالات و پایان نامه ها اشاره کرد. در این بخش مهم ترین سایت های علمی پژوهشی، سایت های دانلود کتاب ها و مقالات داخلی و خارجی آورده شده است.

سایت های دانلود رایگان کتاب

  • www.ketabnak.com

سایت کتابناک یک سایت معتبر برای دانلود کتاب است که حاوی کتب مختلفی در زمینه های گوناگون ادبیات، دینی، تاریخی، علوم اجتماعی، فرهنگ و هنر و … است. بسیاری از کتاب های موجود در این سایت به صورت رایگان و یا هزینه بسیار کم قابل استفاده هستند.

  • www.urbanity.ir

سایت انجمن شهرسازی ایران یک سایت معتبر در زمینه شهرسازی، معماری و مهندسی عمران است. این سایت شامل اخبار، اطلاعیه ها، همایش ها و کلاس های آموزشی است که در زمینه های گفته شده قرار داده شده اند. این سایت برای دانش پژوهان و علاقه مندان در زمبنه های شهرسازی و محیط زیستی می تواند اطلاعات ارزشمندی را داشته باشد.

  • www.takbook.com

این وبسایت یک مرجع برای دانلود کتاب های عمومی است. کتاب های موجود در این سایت طیف وسیعی از انواع کتب ادبی، رمان، تاریخی، سیاسی، مذهبی، ورزشی و … را شامل می شوند. بسیاری از کتاب های موجود به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده شده اند.

  • www.parsbook.org

این سایت یک مرجع الکترونیکی برای دانلود کتاب، مقالات و جزوات است. این سایت حاوی مطالب آموزشی بسیاری برای رشته های مختلف مهندسی، انسانی، مدیریت و علوم محض بوده و تعدادی از مطالب نیز به صورت رایگان قرار داده شده اند. مشاهده این سایت برای دانشجویان و دانش پژوهان علوم مختلف می تواند مفید باشد.

  • www.irebooks.com

وبسایت کتابخانه الکترونکی امید ایران یک مرجع عمومی برای دسترسی به کتب مختلف در زمینه های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، تاریخی، درسی، ورزشی و … است. کتب موجود در این وبسایت غالبا رایگان و برای دسترسی عموم قرار داده شده و در خصوص هر کتاب چکیده ای بیان شده است.

  • www.farsibooks.ir

این سایت یک حاوی منابع در خصوص جزوات و کتب دانشگاهی رشته های مختلف بوده که در اختیار کاربران قرار داده است. علاوه بر آن آثاری در زمینه های ادبی، جغرافیا، تاریخی، آموزش های زبان های مختلف و زمینه های متعدد دیگر قرار داده شده است.

  • www.ketabesabz.com

سایت کتاب سبز یک مرجع عمومی دانلود کتاب است. کتب موجود در این وبسایت نیز در دسته های گوناگون فلسفی، علوم کامپیوتر، مهندسی و همچنین کتاب های صوتی هستند. در بالای صفحه قسمت جست و جوی سایت بوده که می توان با مراجعه به آن کتاب یا نویسنده مورد نظر را جست و جو کرد.

  • www.readbook.ir

وبسایت جامع «دانلود کتاب و مقاله» شامل آرشیو متنوعی از کتب و مقالات الکترونیکی عمومی و تخصصی با موضوعات متنوع و در سطوح مختلف بوده که به صورت رایگان در دسترس مخاطبین قرار داده شده است. موضوعات گنجانده شده در این سایت از تنوع بالایی برخوردار هستند و می توان با مراجعه به آن ها در زمینه های مورد نظر جست و جو انجام داد.

سایت های دانلود پایان نامه های داخلی و خارجی

  • www.irandoc.ac.ir

«پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» (ایرانداک) بدر یکم مهر ماه سال ۱۳۴۷ با نام فارسی «مرکز اسناد ایران» پایه‌گذاری شد. مأموریت بنیادین ایرانداک پژوهش، مدیریت اطلاعات علم و فناوری، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی، و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری است. پژوهش در ایرانداک را ده‌ها عضو هیئت علمی و پژوهشگر در پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌های آن به انجام می‌رسانند. دستاوردهای این پژوهش ها در سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعات و منابع مرجع ارائه می‌شوند.

  • www.mhrn.net

شبکه تحقیقات سلامت روان ایران مجموعه‌ای از منابع علمی جست و جو تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی دولتی و غیر دولتی است که با هدف سازماندهی هدفمند پژوهش‌ها زیر نظر وزارت تحقیقات و فناوری به فعالیت می‌پردازد. از تسهیلات این شبکه، بانک‌های اطلاعاتی مقالات، پایان نامه‌ها، آزمون‌های روانشناختی، طرح‌های پژوهشی و محققین کشور در حوزه بهداشت روان بوده که جهت تسهیل در امر پژوهش، شبکه از بروز رسانی این بانک‌ها نیز حمایت می‌نماید.

  • www.theses.org

سایت های دانلود مقالات فارسی

  • www.shahrsaz.ir

سایت شهرساز یکی دیگر از منابع علمی جست و جو در حوزه معماری، عمران و شهرسازی است. بخش های مختلف این سایت شامل کتاب ها، مقالات، همایش ها، فیلم ها و کلاس های آموزشی در حوزه های گفته شده است. بازدید این سایت به علاقه مندان در حوزه های عمران و معماری پیشنهاد می شود.

  • www.magiran.com

سایت مگ ایران یکی از منابع علمی جست و جو در زمینه نشريات اینترنتی کشور به حساب می آید. این سایت با پوشش دهی بیش از 3000 نشریه به منظور رفع نياز پژوهشگران و علاقمندان و معرفی عناوین متنوع گام های مهمی را برداشته است. اين خدمات شامل درج شناسنامه نشريه، طرح روي جلد و فهرست مطالب هر شماره و اقلام مقاله شناختي آنها با استفاده از مندرجات نشريه مي‌باشد.
امکانات ديگری چون اشتراک آنلاين نسخه چاپی نشريات همراه با پرداخت الکترونيک، ايجاد فهرست های مورد علاقه توسط اعضا، دريافت خبرنامه های مختلف از انتشار نشريات و بخش ويژه گردآوری و آرشيو اخبار مطبوعاتی کشور اين سايت را به پايگاهی با تعامل مثبت با کاربرانش مبدل ساخته است.

  • www.civilica.com

سیویلیکا یا مرجع دانش، یک پایگاه اینترنتی خصوصی است که به نمایه‌سازی و نشر مجموعه مقالات همایش و کنفرانس‌های داخل کشور ایران می‌پردازد. سیویلیکا در حال حاضر، مقالات کلیهٔ رشته‌های علمی در چهار طبقه‌بندی اصلی «علوم فیزیکی و مهندسی»، «علوم زیستی» و «علوم اجتماعی» و «علوم سلامت» را ارائه می‌نماید و امکان دسترسی به مفالات کنفرانس های کشور برای بیش از 120 مرکز دانشگاهی و علمی کشور فراهم شده است.

  • www.sid.ir

پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی یا sid یکی دیگر از منابع علمی جست و جو به صورت تخصصی است که به نشر مقالات، کنفرانس‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی می‌پردازد. این پایگاه به عنوان نخستین پایگاه استنادی علمی کشور به ارائه خدمت به بیش از ۱۸۰۰ نشریه و هم چنین اساتید و دانشجویان می‌پردازد.

بانک های اطلاعاتی مهم

  • www.sciencedirect.com

ScienceDirect یک بانک اطلاعاتی الکترونیکی وابسته به انتشارات Elsevier است که به وسیله آن می توانید به بسیاری از مجلات، چکیده مقالات و حتی مقالات ناشران دیگر نیز دسترسی پیدا کنید. این سرویس تمام علوم فنی، پزشکی و انسانی مانند مهندسی مواد و مکانیک، ایمنی شناسی و میکروبیولوژي، روانشناسی و … را پوشش می دهد.

  • www.emeraldinsight.com

سایت امرالد یک یایگاه انتشاراتی مستقل در انگلستان بوده که بیش از 100 ناشر و 8 پایگاه اطلاعاتی را تحت پوشش قرار داده است. موضوع اصلی فعالیت های این سایت مدیریت، کسب و کار، کتابداری و اطلاع رسانی است.

  • www.online.sagepub.com

پایگاه اطلاعاتی SAGE Journals به انتشارات SAGE تعلق دارد. Sage با تحت پوشش قرار دادن بیش از 900 ناشر و 800 کتاب و اثر علمی پنجمین ناشر بزرگ و معتبر ژورنال‌های الکترونیکی تخصصی دنیا محسوب می شود. حوزه اصلی فعالیت این انتشارات زیرشاخه‌های علوم انسانی و اجتماعی است، ولی در زمینه پزشکی، فناوری، علوم پایه، مهندسی و تجارت نیز محتوای قابل‌ توجهی را ارائه می‌دهد.

  • www.springerlink.com

Springer یک ناشر بین المللی است که در زمینه های مختلف فنی و مهندسی، پزشکی و علوم اجتماعی فعالیت می کند. مقر اصلی این ناشر که بزرگترین ناشر کتاب دنیا و دومین ناشر بزرگ مجلات علمی می باشد در آلمان است. بر اساس آمار منتشر شده توسط ناشر امکان دسترسی به حدود ۱۲ میلیون منبع علمی از جمله کتاب، مقاله و تفاهم نامه تا سال ۲۰۱۸ برای کاربران فراهم شده است.

  • www.scopus.com

اسکوپوس یکی از جامع ترین منابع برای دسترسی به مقالات، کتاب ها و مجلات است. پوشش وسیع در زمینه های مختلف از جمله علوم مهندسی ، پزشکی، اجتماعی و … این منبع را به یکی از کارامد ترین منابع علمی جست و جو تبدیل کرده است. اسکوپوس لینک مستقیم به متن کامل مقالات را نیز در اختیار محققان قرار می دهد.

سایت های مهم علمی، پژوهشی

  • www.digitallibraryplus.com

کتابخانه دیجیتال دانشگاه تهران

  • www.daneshyar.net

پایگاه علمی پژوهشی و بانک اطلاعاتی انگلیسی

  • www.atlas-mts.com

سایت مختص به تست مواد و بررسی خواص آن

ثبت سفارش تلگرامی
ثبت سفارش واتس اپ