راهنمای نگارش مقاله علمی (بخش دوم عنوان مقاله، مشخصات نویسنده، چکیده)

در بخش اول بطور کلی با اجزای مقاله ISI آشنا شدیم و پیش زمینه هایی که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشیم را آموختیم. در بخش دوم بطور مفصل با سه جزء مهم از اجزای مقاله یعنی عنوان مقاله، مشخصات نویسنده (یا نویسندگان) و چکیده آشنا خواهیم شد. شناخت هر از یک اجزای مقاله ISI از جمله اجزای مذکور در این بخش و بخش های بعد کمک شایانی به پیشبرد اهداف پژوهشی شما خواهد کرد. بنابراین توصیه می کنیم که تا پایان این مقاله با همراه ما باشید.

مطالب بیان شده در این نوشته ها، غالبا برای سایر مقالات علمی نیز صادق هستند. بنابراین با مطالعه این بخش ها می توانید در نوشتن سایر مقالات علمی نیز به تسلط لازم دست پیدا کنید.

پیشنهاد می کنیم قبل از مطالعه این بخش، مقاله “نگارش مقاله علمی (بخش اول ساختار مقاله)” که به بررسی تمامی اجزای مقاله به صورت کلی پرداخته مراجعه کنید.

عنوان مقاله

عنوان مقاله ISI، یکی از اجزای مقاله ISI است که قسمتی مهم از مقاله محسوب می شود، چرا که نشان دهنده ماهیت مقاله است.

عنوان، یکی از آن عواملی است که در یافتن مقاله و دیده شدن آن توسط پژوهشگران به ویژه در دنیای مجازی تأثیر مستقیم دارد. به عبارت ساده تر عنوان، اولین قسمت از ساختار مقاله است که توجه خواننده را جلب می کند و او را ترغیب می کند تا به سراغ قسمت های بعدی مقاله برود.

عنوان مقاله ISI، بهتر است بعد از پایان یافتن نگارش متن اصلی مقاله و حتی پس از نوشتن چکیده نوشته شود و در این مسیر شاید نیاز باشد که عنوان های مختلفی مورد بررسی و بازنگری قرار گیرند تا در نهایت بتوان یک عنوان مناسب را برگزید. در ضمن، یک عنوان مناسب باید فاکتورها و نکات زیر را علاوه بر خواسته های مجله در خود داشته باشد:

  • ایده اصلی مقاله را به طور خلاصه بیان کند و هدف اصلی مقاله را نشان دهد.
  • باید با خواندن عنوان بتوان محتوای مقاله را پیش بینی کرد.
  • تا حد امکان در عنوان مقاله ISI به نتایج پژوهش، اشاره ای نشود.
  • با موضوع اصلی مقاله یعنی آنچه که موضوع اصلی مقاله است، شروع شود.
  • سؤالاتی که در مقاله به آنها پاسخ داده شده است یا فرض هایی که در مقاله مورد آزمون قرار گرفته اند را پوشش دهد.
  • حتی المقدور از عباراتی مانند (an investigation of)  (studies on)  (analysis on) در مقاله ی انگلیسی و در مقالات پژوهشی از کلمات (بر روی) و (مطالعه ای بر) استفاده نشود.
  • از لغات، اصطلاحات و عبارات نامفهوم و حروف اختصاری در عنوان مقاله ISI استفاده نشود، مگرآنکه آن حروف اختصاری برای خوانندگان کاملاً و به خوبی شناخته شده باشند. برای مثال، می توان کلمه CPU را در عنوان مقاله های مربوط به علوم رایانه به کار برد.
  • دقیق، شفاف، صریح، خاص و کامل باشد ولی فراتر از محتوای مقاله نباشد.
  • شامل کلمات کلیدی باشد تا در هنگام جستجوی اینترنتی به راحتی پیدا شود.
  • برای خواننده جذاب باشد.
  • تا حد امکان به صورت جمله نباشد و معمولاً بهتر است یک عبارت غیر سؤالی باشد.
  • به ندرت در عنوان مقاله ISI از حروف ندا و علامت تعجب استفاده می شود.
  • نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشد؛ مثلا بین 13 تا 15 واژه مناسب است.

مشخصات نویسنده

این بخش پس از عنوان مقاله و در زیر آن آورده می شود. در این قسمت باید سعی شود اسم یا اسامی نویسندگان و آدرس سازمان یا سازمان های مذکور به صورت کامل آورده شوند. اگر قبلاً مقاله یا مقاله های چاپ شده دارید، نامتان را در همه آنها به صورت یکسان ذکر کنید. مثلاً در یک مقاله نامتان را به صورت کامل و در مقاله دیگر به صورت اختصاری نیاورید. در ضمن فراموش نکنید که اگر به عنوان نویسنده به هیچ سازمانی وابسته نیستید، باید محل اقامت خود را بنویسید.

مقاله ISI - عنوان مقاله

چکیده

چکیده مقاله ISI نیز همانند مقدمه از مهمترین اجزای مقاله محسوب می شود. همان طور که از نامش پیداست، چکیده همان عصاره و فشرده ی مقاله است که در قالب یک بند یا تعداد محدودی جمله بیان می شود.

پژوهشگر بعد از خواندن عنوان مقاله ISI و درک موضوع اصلی آن، به سراغ چکیده خواهد رفت. زیرا این چکیده مقاله است که در عین سادگی، تحقیق و نتایج را در قالب چند جمله بیان می کند و پژوهشگر پس از مطالعه ی چکیده متوجه می شود که آیا مقاله مفروض پاسخ دهنده سؤالاتش است یا خیر.

در واقع بعد از خواندن عنوان و چکیده است که پژوهشگر تصمیم به مطالعه کل مقاله می گیرد و حتی در مقاله های نمایه دار و غیر رایگان تصمیم به خرید و بارگیری آن می کند. چرا که در مقاله های نمایه دار و غیر رایگان، عنوان مقاله و چکیده به طور رایگان در اختیار پژوهشگران قرار می گیرند. به بیانی ساده تر، عنوان و چکیده مقاله ISI مانند ویترین یک مغازه هستند که خریدار را جذب می کنند.

چکیده مقاله ISI می بایست بعد از پایان یافتن نگارش متن مقاله و قبل از انتخاب عنوان نوشته شود و همانند عنوان نیاز به بازبینی های مکرر و اصلاح دارد. البته برای مبتدیان پیشنهاد می شود بعد از پایان یافتن نگارش مقاله، ابتدا چکیده هر یک از بخش های مقاله را به طور مجزا استخراج کرده، سپس از روی این چکیده ها، چکیده مقاله ISI خود را بسازند و در نهایت به بازبینی و اصلاح آن بپردازند.

برای راهنمایی هرچه بیشتر شما مخاطبین، یک چکیده استاندارد ISI را در اینجا می آوریم و سپس آن را جزء به جزء بررسی می کنیم.

مقاله ISI - چکیده مقاله

  • ترجمه جمله اول

سرعت صوت در سیال به وسیله آن سیال مشخص می شود. بنابراین این سرعت شاخصی برای آن سیال بوده و از مشخصه های ترمودینامیکی آن سیال است.

  • تحلیل جمله اول 

نویسنده با بیان این جمله نوعی اطلاعات واقعی پیش زمینه ای ارائه می دهد. این گونه اطلاعات پیش زمینه ای معمولاً از اولین جمله قسمت مقدمه اقتباس می شوند. بار دیگر یادآوری می شود که نگارش کلیه قسمت های مقاله به جز عنوان مقاله به پایان رسیده است. در ضمن سعی شود تعداد جملات مربوط به اطلاعات پیش زمینه ای حداکثر دو جمله باشد.

  • ترجمه جمله دوم

هدف این پژوهش بررسی کاربرد نوعی سلول فراصوتی برای تعیین ویژگی های نفت خام، بخصوص چگالی نفت بود.

  • تحلیل جمله دوم

نویسنده در این جمله روش، هدف کلی و هدف ویژه پژوهش را در یک جمله خلاصه کرده است. باید سعی کنید جملات را ترکیب کنید تا طول کلی چکیده مقاله کاهش پیدا کند.

  • ترجمه جملات سوم و چهارم

نوعی سلول فراصوتی برای اندازه گیری سرعت صوت ساخته شد و در نمونه نفت خام آزمایش شد. سرعت صوت در دماهای بین 263 تا 411 کلوین تحت فشار حداکثر 75 مگاپاسکال اندازه گیری شد.

  • تحلیل جملات سوم و چهارم

نویسنده به طور خلاصه اشاره ای به روش می کند و جزئیاتی را در اختیار مخاطب قرار می دهد. قبل از ارائه جزئیات باید نوآوری و هدف اصلی تحقیق باید معلوم شده باشد تا جزئیاتی از آن را در چکیده بیاورید. در این مقاله نوآوری، مربوط به روش به کار برده شده در تحقیق یعنی investigate the use of an ultrasonic cell بوده است. بنابراین جزئیاتی در مورد آن ارائه شده است.

  • ترجمه جمله پنجم

دراندازه گیری ها نشان داده شد که به تعیین صحیح نقطه جوش نفت منجر خواهند شد.

  • تحلیل جمله پنجم

نویسنده به دستاورد این پژوهش اشاره می کند. یکی از نقش های اساسی چکیده مقاله ISI تأکید بر دستاوردهای جدید و مهم پژوهش است.

  • ترجمه جمله ششم

این موضوع نشان می دهد که امکان به دست آوردن چگالی سیال از طریق اندازه گیری سرعت صوت وجود دارد و در ضمن حاکی از آن است که اندازه گیری جذب صوت با نوعی سلول فراصوتی برای تعیین گران روی نفت ممکن است.

  • تحلیل جمله ششم

نویسنده کاربردهای این پژوهش را ارائه می کند. یکی دیگر از کاربردهای چکیده آن است که باید نشان دهد که چطور پژوهش فعلی در حوزه تحت مطالعه سهم دارد.

بنابراین مدلی که باید برای ارائه چکیده مقاله ISI از آن استفاده کنیم، شامل گام های زیر می شود:

گام اول: ارائه اطلاعات حقیقی پیش زمینه ای

قدم دوم: ترکیب روش، هدف کلی و هدف ویژه تحقیق در قالب یک جمله

قدم سوم: خلاصه کردن روش به کار برده شده در تحقیق و ارائه جزئیاتی از آن

قدم چهارم: اشاره به دستاوردهای پژوهش

قدم پنجم: اشاره به کاربردهای پژوهش

یک چکیده ی مناسب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • چکیده نماینده تمامی اجزای مقاله ISI است پس باید پیوسته، کامل، شفاف، روان و منسجم باشد. به عبارت ساده تر باید در بیان چکیده دست و دلباز بود و به مخاطب خدمت کرد.
  • چکیده حالت گزارشی دارد نه قضاوتی! به عبارت ساده تر چکیده محل مناسبی برای داوری، شرح و بررسی نیست و نباید افکار و عقاید شخصی در چکیده مقاله بیان شوند.
  • تجزیه و تحلیل سایر مقالات نباید در چکیده صورت گیرد و به ندرت در چکیده ارجاع دهی صورت می گیرد.
  • سعی شود در نگارش جمله ها از زمان ماضی مجهول و حتی الامکان ضمیر سوم شخص استفاده شود. زمان افعال آینده نباشند زیرا بیانگر این است که کار و مطالعه هنوز به پایان نرسیده است.
  • برای چکیده مقاله ISI معمولاً بین 133 تا 253 کلمه مناسب است که در قالب یک بند بیان می شوند.

در بخش سوم از راهنمای نگارش مقاله ISI به بررسی تحلیل و معرفی کلمات کلیدی، مقدمه و نتایج خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

ثبت سفارش تلگرامی
ثبت سفارش واتس اپ