نگارش مقاله علمی (بخش اول ساختار مقاله)

همان طور که می دانیم ساختار مقاله علمی شامل اجزایی است که شناخت آن برای هر پژوهشگری بسیار ضروری است. در واقع این ساختار همان ساختار مقاله ISI نیز هست که به عنوان یک نمونه عالی از مقالات علمی پژوهشی به شمار می رود. منظور از ساختار مقاله بخش هایی­ است که عموما شامل موارد زیر است:

  • سربرگ
  • عنوان
  • مشخصات نویسنده یا نویسندگان
  • چکیده
  • کلمات کلیدی
  • مقدمه
  • روش ها
  • نتایج (یافته ها)
  • بحث (تجزیه و تحلیل)
  • نتیجه گیری
  • تقدیرها
  • ضمایم
  • منابع

بسته به نوع مقاله و نظر مجله شاید تغییرات اندکی در آنها نیاز شود. برای یادآوری، معادل انگلیسی اجزای مقاله در جدول زیر بیان شده اند:

اجزای مقاله ISI

از در کنار هم قرارگرفتن این اجزا در چارچوبی مشخص و منظم ساختار مقاله شکل می گیرد. لازم به ذکر است آن دسته از پژوهشگران محترمی که ترجیح می دهند ابتدا مقاله ISI را به خوبی بشناسند و مجله مناسب را بیابند، مطلب مقاله ISI که را مطالعه کنند و در قدم های بعدی به مطالعه بخش های مختلف نگارش مقاله که تماما در این سایت ارائه خواهد شد بپردازند.

لینک مشاهده مقاله “آشنایی با مقاله ISI”

ساختار مقاله ISI

در  این بخش توضیحی اجمالی درمورد هر یک از اجزای ساختار مقاله خواهیم داد و سپس در بخش های بعد، به طور جداگانه به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

1-عنوان: عنوان بخش مهمی از ساختار مقاله ISI است که باید سلیس، کوتاه و دارای کلمات کلیدی پژوهشی و کاربردی باشد. عناوینی که طولانی بوده و کلمات ناملموسی دارند، از ارزش علمی کمتری برخوردار خواهند بود.

2-مشخصات نویسنده: در این قسمت مشخصات نویسنده یا نویسندگان و سازمانی که آن ها از لحاظ علمی به آن وابسته اند ذکر می شود. در این قسمت از مقاله علمی باید سعی شود این اسامی به صورت کامل آورده شوند.

3-چکیده: یکی از مهم ترین بخش هایی که بایستی در نوشتن یک مقاله ISI  به آن توجه نمود بخش Abstract یا همان چکیده است. در ساختار مقاله ISI این بخش بایستی بسیار قوی بوده و اطلاعات کلی در مورد تمام مراحل کار را در اختیار بگذارد. این بخش از اجزای مقاله حتما باید خوانا بوده و دارای هیچ گونه ابهامی نباشد.

4-کلمات کلیدی: در اکثر مقاله های علمی به درخواست مجلات، بلافاصله بعد از چکیده واژگان کلیدی قرار دارند و اغلب به همراه چکیده منتشر می شوند. معمولا 3 تا 13 واژه یا عبارت موضوعی به عنوان واژگان کلیدی یک مقاله ISI در نظر گرفته می شوند که می بایست موضوعات اصلی و فرعی مقاله را پوشش دهند.

5-مقدمه: این بخش از ساختار مقاله ISI بایستی شامل اطالاعات کامل پژوهش ها و نتایج محققان قبلی و نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر باشد. در واقع در این قسمت از مقاله علمی نویسنده با طرح سوال و جواب از پژوهش محققان دیگر به توضیح پژوهش خود پرداخته و موضوع را برای فهم و درک بیشتر بسط می دهد. در تمامی این قسمت ها رعایت ترتیب سال های انجام پژوهش هایی که قبلا صورت گرفته و نویسنده مقاله در نگارش مقاله خود به آن ها پرداخته است الزامی است.

ساختار مقاله ISI

6-روش ها: در این بخش از مقاله ISI تمامی کارهایی که محقق برای نوشتن مقاله انجام داده است بایستی آورده شود. از جمله موادی که به کار برده شده و یا نمونه هایی که گرفته شده است بایستی ذکر گردد.

اجزای مقاله ISI - فرایند تجربی (روش ها)

7-نتایج (یافته ها): بعد از پیاده سازی روش یا روش های پیشنهادی بر روی ورودی و اطلاعات مورد نیاز، خروجی ها، یافته ها یا نتایجی حاصل می شوند که در این قسمت مقاله به گزارش دادن آن ها پرداخته می شود. به این نکته دقت شود که در قسمت روش ها اشاره ای به یافته ها و نتایج نمی شود بلکه در این قسمت از ساختار مقاله خروجی ها و یافته های مقاله و تحلیل ما از آن ها ارائه می شوند.

8-بحث و نتیجه گیری: در این بخش از اجزای مقاله ISI بایستی نتایج خود فرد و نتایجی که قبلا در پژوهش هایی که مرتبط با موضوع آن فرد انجام شده، به طور کامل و خوانا آورده شود. در واقع در این بخش نویسنده به مقایسه نتایج خود با دیگر محققان می پردازد. نویسنده در این بخش بایستی سعی کند حتی­ الامکان به بحث در مورد پژوهش هایی بپردازد که به روز بوده و حاصل تحقیقات جدید باشد تا اعتبار علمی مقاله علمی خود را بالا ببرد.

اجزای مقاله ISI - بحث و نتیجه گیری

9-منابع: پس از بخش های تقدیر و ضمائم که در مقالات بعد به تفصیل آن ها را بررسی می کنیم نوبت به بخش نتایج می رسد. این بخش یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش ها در ساختار مقاله ISI است به طوری که وجود کوچک ترین ایراد در این بخش باعث ساقط اعتبار آن برای پذیرش به عنوان مقاله ISI می شود. تمامی رفرنس ها بایستی با تمام جزئیات نوشته شود و هیچ نکته ای اعم از نام نویسنده، تعداد صفحات و نام مجله در آن از قلم نیفتد.

اجزای مقاله ISI - منابع

چند نکته ی مهم برای شروع نگارش مقاله علمی ISI

1-شناخت هدف از نگارش مقاله ISI : قبل از هر چیز که باید بدانید هدف از انتشار مقاله ISI چیست؟ اگر صرفا برای چاپ در مجلات ISI مقاله می نویسید بهتر است هم اکنون نوشتن مقاله ISI را فراموش کنید چرا که نگارش مقاله به صرف چاپ در مجلات ارزش زیادی نخواهد داشت. شاید در مجلات داخلی بتوان به راحتی این گونه مقالات را منتشر نمود اما برای انتشار مقاله در مجلات ISI قطعا باید تحقیق و پژوهش ویژه ای انجام داده باشید که شایستگی و قابلیت نشر در این گونه مجلات را داشته باشد.

2-چارچوب و قواعد: برای نحوه نوشتن یک مقاله ISI باید با قواعد مقاله نویسی آشنایی داشته باشید. مقاله های علمی معتبر از سه بخش ابتدا، بدنه و قسمت پایانی تشکیل شده است. همچنین رعایت چارچوب نوشتاری، نوع صفحه بندی و تایپ عبارات با اصول صحیح از نکات اولیه مقاله نویسی است. توصیه می کنیم مقالات بعدی که برای آشنایی با اصول نگارش مقاله ISI مقالات بعدی که در همین سایت منتشر می شوند را مطالعه کنید.

3-زمان بندی مناسب برای نگارش مقاله ISI: باید بدانید زمانی که برای تهیه و نوشتن یک مقاله در نظر دارید بسیار مهم است. همیشه به خاطر داشته باشید تحقیق و پژوهش مبتنی بر صرف زمان زیادی است و ممکن است ماه ها طول بکشد پس با زمان بندی مناسب در جهت پیش برد اهدافتان تلاش کنید.

4-انتخاب یک مجله معتبر: انتخاب مجله ای با بالاترین سطح کیفی می تواند بهترین گزینه ممکن باشد. اما اگر بنابر موضوع مقاله ای که نوشته اید مجبورید آن را در یکی از مجلات بین المللی منتشر کنید بهتر است بدانید کار سختی در پیش دارید. پس بهتر است مجله ای را در نهایت انتخاب کنید که توسط افراد سرشناس علمی خوانده می شود زیرا این افراد درباره مقاله شما اظهار نظر خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله “آشنایی با مقاله ISI” مراجعه کنید.

آرزومندیم به بهترین شکل برای نگارش مقاله ISI خود یک شروع عالی رقم بزنید و بهترین نتیجه ها را بگیرید. در قسمت های بعدی مفصلا درباره ساختار مقاله ISI و دیگر اجزای آن بحث خواهیم کرد.

منابع

  • کتاب «25 اصل در مقاله نویسی» – محمدحسین رضازاده – انتشارات کتابخانه فرهنگ
  • کتاب “آیین نگارش مقاله علمی پژوهشی” – محمود فتوحی
ثبت سفارش تلگرامی
ثبت سفارش واتس اپ