راهنمای نگارش مقاله علمی (بخش سوم کلمات کلیدی، مقدمه مقاله)

در بخش اول از راهنمای نگارش مقاله ISI بطور کلی با اجزای مقاله ISI آشنا شدیم. پیش از آن نیز به طور کامل بررسی کردیم که مقاله ISI چیست. در بخش دوم از راهنمای نگارش مقاله ISI نیز به طور مفصل با سه جزء مهم از اجزای مقاله ISI یعنی عنوان، مشخصات نویسنده (یا نویسندگان) و چکیده آشنا شدیم. در ادامه بررسی اجزای مقاله ISI در این بخش، به بررسی کلمات کلیدی و مقدمه مقاله ISI خواهیم پرداخت.

کلمات کلیدی

در اکثر مقالات ISI به درخواست مجلات، بلافاصله بعد از چکیده و قبل از شروع عنوان مقاله، واژگان کلیدی قرار میگیرند. معمولاً 3 تا 13 واژه یا عبارت موضوعی و البته کوتاه به عنوان کلمات کلیدی مقاله ISI درنظر گرفته می شوند که می بایست موضوعات اصلی و فرعی مقاله را پوشش دهند.

واژگان کلیدی که شاید به عنوان جزء مهمی از اجزای مقاله ISI از دیدرس دانشجویان دور می مانند، کمک شایانی به نمایه سازان مقالات و مجلات می کنند تا فرآیند نمایه سازی مناسب تر و مؤثرتر صورت پذیرد. از سوی دیگر، انتخاب واژگان کلیدی مناسب این شانس را به مقاله می دهد که در جستجوهای اینترنتی راحت تر و سریع تر توسط پژوهشگران پیدا و دیده شود.

برای نوشتن کلمات کلیدی مقاله ISI ابتدا باید مفهوم و مقصود مقاله به درستی درک شده و سپس در قالب چند واژه یا عبارت کوتاه بیان شوند. ضمن آن که توصیه اکید می شود تعدادی از مهمترین واژگان کلیدی یا عبارات موضوعی حتماً از عنوان و چکیده مقاله انتخاب شوند. البته بعضی از مجلات بر این عقیده اند که باید واژگان کلیدی از شبکه بین المللی واژگان کلیدی انتخاب شوند. برای مثال در مورد مقالات پزشکی پایگاه داده MESH مورد انتظار است. همان طور که در شکل زیر می بینید، کلمات کلیدی مقاله ISI همراه با چکیده آورده می شوند.

نگارش مقاله ISI - کلمات کلیدی

مقدمه مقاله

می توان گفت مقدمه مقاله ISI قلب مقاله است. زیرا در این قسمت دلایل وجود مقاله بیان می شوند. به طور کلی در این قسمت از ساختار مقاله ISI اهداف و حوزه تحقیق بیان می شود. باید در قسمت مقدمه مقاله مشخص شود که در مقاله سعی شده به چه سؤالی پاسخ داده شود یا چه مشکلی حل شود. ضمن آن که چرا پاسخگویی به این سؤال یا حل این مشکل چالشی مهم و جالب است.

بهترین زمان برای نوشتن مقدمه مقاله زمانی است که ساختار مقاله تکمیل شده و گزارش ها استخراج و نتایج گرفته شده اند. در مقدمه، تحقیقات پیشین مرتبط با موضوع تحقیقی مورد بررسی قرار گرفته تا مخاطب بتواند مفهوم و پیش زمینه کار تحقیقی شما را درک کند. ضمن اینکه مرور کردن مطالعات مرتبط پیشین می تواند دلیل خوبی برای انجام کار تحقیقی شما باشد. در مقدمه مقاله ISI  باید خواننده به سوی پیشرفته ترین و به روزترین موضوعات حوزه مطالعاتی مدنظر خود هدایت شود و این امکان برای او فراهم شود که بقیه مقاله را بدون مراجعه به پژوهش های قبلی متوجه شود.

دقت شود مقاله علمی یک رمان رمزآلود نیست و کلیه اجزای مقاله ISI باید به صورت کاملاً شفاف بیان شده و به دور از هرگونه ابهامی باشند. بنابراین، مخاطب بعد از خواندن مقدمه باید به راحتی متوجه شود که شما قصد دارید او را به کدام سمت هدایت کنید. علاوه بر این، باید مقدمه را به گونه ای نوشت که برای مخاطب انگیزه ای برای خواندن ایجاد کند. از سوی دیگر نگارش خوب مقدمه تأثیر به سزایی روی نظر داوران و سردبیر در مورد مقاله شما خواهد داشت.

معمولا توصیه می شود که مقدمه مقاله را باید مانند یک قیف در نظر گرفت که به تدریج قطر آن کاهش پیدا می کند. یعنی در ابتدای مقدمه (همان سر گشادتر قیف) درباره موضوعات کلی تر و عمومی تر صحبت می شود. سپس به سراغ بخش مرور ادبیات رفت (قسمت میانی قیف) که در این قسمت موضوع ها تخصصی تر نقد و بررسی می شوند و سرانجام در انتهای مقدمه  (قسمت باریک قیف) به ارائه موضوع تحقیقی مقاله پرداخت. بنابراین، به طور کلی می توان گفت مقدمه مقاله از لحاظ محتوایی دارای سه بخش زیر است:

  • معرفی مسأله تحت بررسی یا سؤال تحقیق
  • پیشینه تحقیق (یا مرور ادبیات)
  • عرضه کردن کار تحقیقی حاضر

قدم های پیشنهادی برای نوشتن مقدمه مقاله

ممکن است نوشتن مقدمه مقاله نسبت به دیگر اجزا کمی مشکل به نظر برسد. چرا که مقدمه از بخش های مختلفی تشکیل شده است. بنابراین، در ادامه در قالب یک مثال، ده قدم برای نوشتن مقدمه پیشنهاد می گردد. (این مقدمه از مقاله The synthesis of flexible polymer blends from polylactide and rubber انتخاب شده است).

نگارش مقاله ISI - مقدمه مقاله

قبل از ورود به بحث تحلیل جملات و ارائه مدل، ابتدا به این نکته اشاره می کنیم که دقت به زمان افعال بحث مهمی است. بنابراین در جدول زیر زمان افعال را آورده ایم. سعی کنید اگر قصد تدوین یک مقدمه را دارید، طبق همین استاندارد برای زمان افعال پیش بروید.

نگارش مقاله ISI - زمان افعال

  • ترجمه جمله اول
    در سال های اخیر پلی لاکتید یا PLA  به سبب ویژگی های زیست تجزیه پذیرش توجه زیادی را سوی خود جلب کرده است. یعنی ویژگی هایی که فواید اقتصادی مهمی را پیشنهاد می دهند.
  • تحلیل جمله اول
    نویسنده اهمیت این موضوع پژوهشی را بیان می کند. برای بیان اهمیت یک موضوع، می توان از مقدار تحقیقات انجام شده درباره آن موضوع نیز صحبت کرد.
  • ترجمه جمله دوم
    PLA بسپاری است که از ذرت به دست می آید و از طریق بسپارش لاکتید تولید می شود.
  • تحلیل جمله دوم
    نویسنده اطلاعات بنیادی و پیش زمینه ای عمومی در اختیار خواننده می گذارد. در واقع در این جمله حقایق پذیرفته شده را برای خواننده فراهم می کند.
  • ترجمه جمله سوم
    آن ماده کاربردهای ممکن بسیاری در حوزه زیست دارویی دارد و همچنین به عنوان یک ماده مهندسی بالقوه مورد پژوهش قرار گرفته است.
  • تحلیل جمله سوم
    در این جمله نویسنده به طریقی خاص تر و مفصل تر یعنی به کمک مراجع و منابع دیگر از اهمیت موضوع مقاله اش و حقایق بنیادیش حمایت می کند.
  • ترجمه جمله چهارم
    اگرچه، این گونه تشخیص داده شده است که تحت ضربه بیش از اندازه ضعیف است تا از نظر تجاری مورد استفاده قرار گیرد.
  • تحلیل جمله چهارم
    نویسنده توصیف می کند که در این مقاله قرار است بر روی چه موضوعی تمرکز کند و مشکل این حوزه ی تحقیقاتی در کجا نهفته است. ولی هنوز آن مسأله ی خاصی که قرار است در این مقاله به آن پرداخته شود را بیان نمی کند.
  • ترجمه جمله پنجم
    یک روش برای با دوام کردن بسپارها ترکیب کردن با لایهای از ذرات لاستیکی است و در خصوص اصلاح لاستیکی PLA، تحقیقات گسترده ای وجود داشته است.
  • تحلیل جمله پنجم
    نویسنده قصد دارد کم کم به سمت مرور ادبیات یا مرور تحقیقات پیشین حرکت کند.
  • ترجمه جمله ششم
    برای مثال، پنی و همکارانش نشان دادند که با استفاده از شیوه های امتزاج، مرکبات PLA توانستند تهیه شوند و به تازگی، هیلر به دوام چنین مرکباتی پی برده است.
  • تحلیل جمله ششم
    نویسنده نظری اجمالی بر روی پژوهش های تحقیقاتی مهم در این حوزه می اندازد.
  • ترجمه جمله هفتم
    با این حال، اگرچه در طول دو سال اخیر، اثر ذرات لاستیکی روی خواص مکانیکی سیستم های هم بسپار به اثبات رسیده است، اما توجه ناچیزی به انتخاب عنصر لاستیکی مناسب شده است.
  • تحلیل جمله هفتم
    نویسنده شکاف تحقیقاتی را نشان می دهد. در واقع اینجا همان نقطه شروع برای بیان هدف مقاله است. در این بخش باید دقت شود که شکاف تحقیقاتی و مشکلات مقالات قبلی به صورتی مودبانه بیان شود.
  • ترجمه جمله هشتم
    این مقاله مجموعه ای از معیارها را برای انتخاب چنین عنصری ارائه می دهد.
  • تحلیل جمله هشتم
    نویسنده مقاله خودش را توصیف می کند.
  • ترجمه جمله های نهم و دهم
    سپس بر پایه این معیارها، این مقاله آماده سازی مجموعه ای از مخلوط های بسپارشی را با استفاده از PLA و لاستیک هیدروکربنی (PI) توصیف می کند. این ترکیب از دو بسپارش از لحاظ مکانیکی متمایز، هم بسپارش جدیدی را شکل می دهد که در آن ترکیب کردن PI به طور معناداری انعطاف پذیری را افزایش می دهد.
  • تحلیل جمله نهم و دهم
    نویسنده جزئیاتی را درباره روش شناسی و یافته هایش ارائه می دهد. باید دقت نمود که در این بخش فقط اطلاعات کلی در اختیار مخاطب قرار داده شده و وارد جزئیات نشد.

پس ده قدم نوشتن مقدمه به قرار زیر است:

قدم اول: بیان اهمیت تحقیق

قدم دوم: فراهم آوردن اطلاعات پیش زمینه ای عمومی

قدم سوم:  حمایت از قدم های اول و دوم ولی به روشی خاص تر و مفصل تر (مثلاً با ذکر منابع)

قدم چهارم: بیان مشکل پژوهشی این حوزه یا تمرکز پژوهشی فعلی مربوط این حوزه (یعنی در حال حاضر پژوهشگران، در حوزه تحقیقاتی شما روی چه مسأله یا مشکلی تمرکز کرده اند).

قدم پنجم: وارد شدن به بحث مرور ادبیات (بحث بعدی) با طرح یک جمله از بحث مشکل پژوهشی (قدم قبلی)

قدم ششم: مرور ادبیات

قدم هفتم: بیان شکاف تحقیقاتی موجود

قدم هشتم: معرفی و ارائه مقاله

قدم نهم: اشاره ای کلی و مختصر به روش

قدم دهم: اشاره ای کلی و مختصر به یافته های مقاله

در آخرین بخش از راهنمای نگارش مقاله ISI به بررسی بخش های باقی مانده مقاله (روش انجام آزمایش، بحث و نتایج، نتیجه گیری و منابع) خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ثبت سفارش تلگرامی
ثبت سفارش واتس اپ