راهنمای جستجو در Sciencedirect

معرفی ScienceDirect

ScienceDirect یک بانک اطلاعاتی الکترونیکی وابسته به انتشارات Elsevier است که به وسیله آن می توانید به بسیاری از مجلات، چکیده مقالات و حتی مقالات ناشران دیگر نیز دسترسی پیدا کنید. این سرویس تمام علوم فنی، پزشکی و انسانی مانند مهندسی مواد و مکانیک، ایمنی شناسی و میکروبیولوژي، روانشناسی و … را پوشش می دهد.
با جستجو در ScienceDirect شما فقط در صورتی می توانید به متن کامل مقالات دسترسی داشته باشید که آن مقاله Open access باشد. یعنی امکان دسترسی به متن کامل مقالات از طرف ناشر یا نویسنده مقاله وجود داشته باشد.

عضویت در ScienceDirect

برای دسترسی به اطلاعات ScienceDirect نیازی به عضویت و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور نیست. ولی برای بهره مند شدن از امکانات این سرویس مانند ذخیره جست وجو، سیستم آگاهی رسانی و تاریخچه جست وجو باید در آن عضو شوید.
اگر قبلاً ثبت نام کرده اید می توانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود وارد شوید. درصورتیکه عضو نیستید روی Register کلیک کنید و با پر کردن فرم عضویت وتعریف رمزعبور، سیستم نام کاربری در اختیار شما قرار می دهد. سپس با کلیک روی Sign in میتوانید وارد سایت شوید و از امکانات آن استفاده کنید.

عضویت در ScienceDirect

ورود به حساب کاربری

جستجو در ScienceDirect

تمام موضوعات در این بانک اطلاعاتی به چهار دسته کلی، که هر دسته دارای زیر مجموعه های مربوط به خود است، تقسیم می شوند. همانطور که در جدول زیر ملاحظه می کنید، برای جستجوی مقاله مهندسی مواد و متالورژي باید در زیر مجموعه Materials Science از دسته Physical sciences and Engineering جستجو کنید.

زیرمجموعه های جستجو در ScienceDirect

برای جستجوی سریع یک مقاله مهندسی مواد در ScienceDirect کافیست کلید واژه مورد نظر خود را در جعبه جستجوی Keywords بنویسید و روی Search کلیک کنید. ولی برای جستجوی پیشرفته می توانید از Advanced Search استفاده کنید و نتایج را به جستجوی مورد نظر خود نزدیکتر کنید. واژه هایی که جستجو می کنید حتماً در میان “” یا {} قرار دهید تا کلمات را فقط در حالتی که درکنار هم هستند جستجو کند.
به عنوان مثال برای جستجو در ScienceDirect عبارت “corrosion coating” را برای مقاله پوشش خوردگی جستجو می کنیم تا نتایجی را بازیابی کند که این دو کلمه لزوماً در کنار هم قرار گرفته باشند.

جستجو در ScienceDirect

با کلیک روی Advanced search صفحه جدید زیر باز می شود.

جستجوی پیشرفته در ScienceDirect

در Advanced search، این سرویس در بخش های مختلفی که مورد نظر شما است، جستجو می کند.
Find articles with these terms: تمام قسمت های مدارک (به جز مراجع) را برای کلید واژه جستجو می کند.
In this Journal or Book Title: عنوان مورد نظر را به عنوان کلید در نظر گرفته و لیستی از عناوین پیشنهادی را نشان می دهد.
Year(s): مقالات را در سال یا محدوده سالی مورد نظر جستجو می کند.
Author(s): در نام نویسندگان مقالات جستجو می کند.
Author Affiliation: در سازمانی که نویسنده به آن وابسته است جستجو میکند.
Title,Abstract or Keywords: در عنوان، چکیده و کلید واژه ها جستجو میکند.
با کلیک روی Show more fields موارد بیشتری برای محدود کردن جستجوی شما باز میشود.

محدود کردن جست وجو

Title: در عنوان مقالات برای کلمه مورد نظر جست وجو می کند.
Volume(s)/Issue(s)/page(s): (صفحه/نسخه/جلد) در این قسمت ها عدد وارد کنید.
DOI, ISSN or ISBN: در قسمت های مربوطه جست وجو می کند.
References: در مراجع کتابشناسی استناد شده در انتهای مقالات جستجو می کند.
Article types: نوع مقاله مورد نظر را مشخص کنید.

نتایج جستجو در ScienceDirect

به عنوان مثال در راستای جستجوی مقاله مهندسی مواد و متالورژي، درباره ی پوشش خوردگی یک جستجو انجام می دهیم تا با صفحه ی نتایج ScienceDirect بیشتر آشنا شویم. “corrosion coating” را جست وجو می کنیم. در صفحه نتایج در بالا سمت چپ، گزینه Set search alert برای فعال کردن سرویس آگاهسازی با ایمیل است، که نتایج جدید را به صورت هفتگی یا ماهیانه به ایمیل حساب کاربری شما ارسال می کند.
در سمت چپ نتایج گزینه Refine by وجود دارد. بوسیله این گزینه میتوانید نتایج جستجو را محدودتر کنید. در قسمت راست و بالای نتایج می توانید با کلیک روی گزینه Date ترتیب نتایج را بر اساس تاریخ انتشارشان مرتب کنید. با کلیک روی گزینه Export می توانید برای استناد از مقاله مورد نظر در نرم افزارهای مرجع نویسی خروجی بگیرید. و با کلیک روی گزینه Abstract می توانید در همین صفحه نتایج چکیده مقاله را مشاهده کنید.

نتایج جستجو در ScienceDirect

برای آگاهسازی با ایمیل، نام و دوره زمانی آن را تعیین کنید سپس روی Save کلیک کنید. با این کار به طور هفتگی نتایج جدید مربوط به “Corrosion Coating” را با نام “ پوشش خوردگی” به ایمیل شما ارسال می کند.

آگاهسازی در ScienceDirect

در قسمت Refine by می توانید نتایج جستجو را به سال انتشار، نوع مقاله، عنوان انتشارات و نوع دسترسی به مقاله، محدود کنید.

محدود کردن جستجو در ScienceDirect

با کلیک روی عنوان هرکدام از نتایج به چکیده و بسیاری از جزئیات آن مقاله دسترسی پیدا می کنید. این جزئیات شامل طرح کلی مقاله، تعداد تصاویر، تعداد جداول، نام نویسندگان به صورت لینک و استناداتی که به مقاله مورد نظر شده است، می باشد. در این صفحه هم می توانید برای استناد از مقاله به نرم افزارهای مرجع نویسی خروجی بگیرید. همچنین می توانید مقاله مورد نظر را در Facebook، LinkedIn، ایمیل و …. به اشتراک بگذارید.

نتایج جستجو در ScienceDirect

شما می توانید با جستجو در ScienceDirect در مورد یک موضوع مانند پوشش خوردگی در مهندسی مواد با نام نویسندگان مقالاتی که در این زمینه فعالیت دارند آشنا و آنها را جست وجو کنید. همچنین می توانید روی نام نویسنده که به صورت لینک نشان داده شده است کلیک کنید تا به تمام مقالات وی دسترسی پیدا کنید.
به عنوان مثال در بحث مقاله مهندسی مواد ، موضوع پوشش خوردگی را جست وجو کردیم تا تعداد بسیاری مقاله بازیابی شود. روی نام نویسنده یکی از این مقالات که به طور تخصصی در زمینه مهندسی مواد فعالیت می کند به عنوان مثال G.W. Rodgers کلیک کردیم. یک پنجره در کنار صفحه باز می شود که با کلیک روی نام نویسنده به پایگاه اطلاعاتی Scopus وصل می شود و می توانیم به بقیه مقالات نویسنده دسترسی داشته باشیم.

اطلاعات مؤلف مقاله

برای جستجوی انتشارات مختلف با کلیک رو هر کدام از حرف ها در قسمت Browse by Publication میتوانید به بسیاری از انتشاراتی که در دنیا فعالیت می کنند دسترسی پیدا کنید.

جستجوی انتشارات در ScienceDirect

برای مشاهده ی انتشاراتی که به طور تخصصی مقاله مهندسی مواد منتشر می کنند می توانید در منوی Domain گزینه Materials Science را انتخاب کنید. سپس برای مشاهده موضوعات زیرمجموعه مهندسی مواد در منوی Subdomains به عنوان مثال Metals and Alloys را انتخاب کنید تا انتشاراتی که به طور تخصصی مقاله مهندسی مواد در زمینه فلزات و آلیاژها، منتشر می کنند، را مشاهده کنید.

انتشارات در ScienceDirect

با کلیک روی نام کاربری خود در بالا و سمت چپ صفحه یک پنجره به شکل زیر باز می شود، که قسمت های توصیه های من، آگاهسازی های من، جزئیات و تنظیمات و خروج از حساب کاربری، در آن وجود دارد.

خروج از حساب کاربری

با توجه به موضوعات مرتبط و انتشارات مختلفی را که با جستجو در ScienceDirect با حساب کاربری خود،انجام داده اید، در قسمت توصیه های من پیشنهاداتی به شما می دهد. این پیشنهادات را می توانید هم در قسمت My recommendations در حساب کاربری خود مشاهده کنید و هم می توانید تنظیم کنید این پیشنهادات را با ایمیل برای شما ارسال کند.
در قسمت مدیریت آگاهسازی می توانید مواردی را که با ارسال ایمیل برای شما آگاهسازی می کند، مشاهده و مدیریت کنید.
در قسمت جزئیات و تنظیمات می توانید اطلاعاتی را که در حساب کاربری خود وارد کرده اید، تغییر دهید. با کلیک روی گزینه Sign out از حساب کاربری خود خارج می شوید.

ثبت سفارش تلگرامی
ثبت سفارش واتس اپ